Monday, July 28, 2008

Sambungan Surah Al-Balad....

Salam semua... Ini adalah sambungan surah Al-Balad. Mudah-mudahan kita mengambil iktibar..

Ayat8:

Allah berfirman "Tidakkah kami jadikan 2 mata untuk melihat?"
Kalau bukan Allah yang bagi, sila cari siapa yang buat. Allah boleh mengungkit segala nikmat yang Dia bagi kepada kita (untuk menyedarkan kita). Manusia tidak boleh dan tidak layak untuk mengungkit(akan hilang pahala & mendapat dosa) kecuali 2 golongan ini:

1-Ibubapa boleh mengungkit pasal anak-anak.
Contoh: Kita sering dengar ibu/ bapa yang mengungkit pasal anak-anak, misalnya "susah payah mak ayah besarkan engkau, bergolok gadai demi nak menyekolahkan kamu..etc dah besar & berkerja ni patut la kau tolong ringankan beban kami..etc".kadang-kadang kita rasa ibubapa kita mengungkit & tak ikhlas & memang tanggungjawab mereka terhadap kebajikan kita. Memang tak salah mereka mengungkit demi untuk menyedarkan kita.

2- Guru yang mengungkit pada anak murid (jika anak murid itu tidak mengenang jasa..etc)

Ungkit akan membuatkan kita berasa malu. Adakah kita berasa malu apabila Allah mengungkit segala nikmat yang Dia beri pada kita?Jika kita pernah pinjam barang orang, lalu dia mengungkit akan hal itu, kita akan berasa malu..bagaimana pula halnya kita dengan Allah?Segala macam nikmat yang Allah beri..mata..hidung..telinga..udara..etc...namun kita masih sombong dari mengingati Allah...??

Ayat 9:

Allah jadikan lidah dan bibir untuk menterjemah apa yang ada di dalam hati. Kalau kita hati tak bersih lama-lama ia akan terkeluar juga dengan perkataan. So, tutur kata mencerminkan apa yang ada di dalam hati..So berhati-hati bila bercakap.Kita juga dilarang untuk menambah/ mengurangkan apa jua kejadian yang Allah buat untuk kita.Bibir juga dapat menutup mulut kita dari serangga.etc..

2 benda yang jadikan kita riak & takabur:

1- Bila kita lupa benda yang ada pada diri kita adalah pemberian allah. (cth: Jangan kita rasa kejayaan yang kita kecapi adalah 100% atas usaha kita)

2- Bila kita lupa benda yang Allah bagi ini, boleh Allah tarik bila2 masa..


Ayat 10 & 11:

Allah tunjukkan 2 jalan di dunia ini iaitu: jalan menuju kebaikkan & jalan menuju kejahatan. Oleh itu dalam solat kita baca al-fatehah dan kita mohon pada Allah agar tunjukkan kita jalan yang lurus (jalan baik). Nabi & rasul diutuskan allah.Rasul2 ini telah tunjukkan kita jalan yang baik & jahat agar kita dapat membezakan & menilai. Kedua2 jalan ini adalah sukar untuk di lalui (bagai berjalan di semak)

Ayat 12:

Mahu tak mahu kita kena tempuhi jua jalan2 itu. teruskan susah tapi di penghujungnya nanti syurga(jika kita ikut jalan yang baik). allah benci orang yang berputus asa. ada juga orang yang memilih jalan susah(jalan jahat) untuk buat maksiat..Kelak mereka akan dimasukkan ke dalam neraka.


Ayat 13-18:

Allah tanya apakah jalan yang susah(aqabah) itu? Kemudian Allah menjawab:
-merdekakan hamba
-beri sedekah pada orang lapar/miskin
-beri perhatian pada anak yatim, lebih2 lagi yang ada hubung kerabat dengan kita. Contoh: Kita bercuti bersama keluarga, then teringat akan anak saudara kita yang yatim..Lalu kita bawa dia sekali untuk berjalan dengan keluarga kita.. Yelah..tentu bersempit sikit..budget mungkin kari sikit,,kita mungkin tak selesa yelah tak leh nak cakap sembarangan (marah-marah) sebab bukan anak sendiri... Susah kan? Tapi susah inilah yang akan membawa kita menuju syurga andai kita sabar...
-Kita semua mestilah ada sifat kasih sayang sesama makhluk.
Allah tunjukkan pada kita cara-cara untuk kita menerima buku amalan di tangan kanan & lepas aqabah yang 6 perkara iaitu:

1-Iman pada Allah, rasul, qiamat & al-quran
2-Sabar-dalam membuat taat & sabar untuk tidak melakukan maksiat
3-Amar makruf nahi mungkar
4-Beri makan anak yatim & orang miskin (zakat)
5-Merdekakan hamba
6-Kasih sayang sesama makhluk

Ayat 19 & 20:

Orang2 yang menerima buku amalan di tangan kiri adalah mereka yang rugi. Mereka akan diazab di dalam neraka yang berlapis2 untuk selama-lamanya.


Teringat saya satu cerita. Pada zaman dahulu.. adalah seorang raja. Dia minta semua menterinya untuk menulis akan perihal dunia. Lalu datanglah 10 ekor unta yang padat dengan buku2 yang ditulis tentang dunia. Lalu para menteri menghadap raja & mempersembahkan ribuan buku kepada raja. Alangkah terkejutnya raja melihat timbunan buku. Lalu baginda menyuruk para menterinya untuk meringkaskan buku tersebut. Lalu buku diringkaskan hinggalah kepada muatan 1 ekor unta. Si raja masih tidak sanggup membaca buku yang banyak itu, lalu meminta menteri meringkaskan menjadi sebuah buku..Lalu apabila buku siap dikarang perihal dunia, raja itu jatuh sakit & semestinya tidak terdaya untuk membaca. Lalu dia menyuruh para menterinya berbincang dan memberitahu dia apakah duni dalam 1 perkataan saja. Para menteri pun bincang punya bincang. mereka pun dapat lah satu perkataan ini.. raja tanya apakah dunia? Menteri pun menjawab dunia itu "SUSAH". Cuba kita fikir sejenak, apakah benar dunia itu susah? Kawin susah..tak kawin susah (orang mengata lah). Ada anak susah, tak ada anak susah .Senang susah, miskin pun susah..Pendek kata semuanya susah lah. So kalau kita ikut nafsu di dunia yang susah ini..bermakna kita tak kan jumpa senang lah..sebab neraka lagi SUSAH. Oleh itu, lebih baik kita sabar susah di dunia..moga2 kita mendapat senang di akhirat. Siapa yang kata dunia ini syurga..dia telah ditipu oleh syaitan.. Wallahualam...

Renung2kan dan selamat beramal.....

No comments: