Saturday, July 12, 2008

sambungan lagi..

Ayat 20

sifat manusia bila diberi kesenangan---- rasa diri dimuliakan Allah
Bila ditimpa kesusahan/kesedihan------rasa diri dihina Allah
Jangan begitu.. kesengan & kesusahan itu adalah ujian dari Allah. Harta tidak dapat memberi manfaat kita di akhirat. Yang penting hati yang bersih lagi beriman kepada Allah.

Ayat 23

manusia dikumpulkan di padang mahsyar. Lalu allah perintahkan malaikat untuk menarik neraka ke padang mahsyar. Sebanyak 70 ribu rantai & setianp rantai ditarik 70 ribu malaikat untuk menarik neraka menghadap allah.

Ngauman bunyi neraka sungguh menggerunkan manusia. Manusia sudah tidak mampu berdiri.. menggeletar ketakutan..lalu semuanya hanya mampu melutut. kala itu, ingatlah manusia pada kesalahan & timbul penyesalan yang amat sangat kerana sewaktu di dunia tidak mau beriman dan buat ibadat.

Sebenarnya, setiap manusia yang hidup ini telah berjanji pada Allah sewaktu di alam roh lagi.. (waktu itu.. kita tiada apa2 hanya roh semata.. lebih ringan dari sehelai sayap nyamuk..) allah tanya setiap pada kita ,"Bukankah Aku Allah, Tuhanmu?"Ya .. kita semua jawab dan janji dengan Allah (nak bertuhankan Allah, termasuklah orang2 kafir).Kemudian setelah allah mendengar janji kita, maka kita pun (roh2 ni) disimpan dan akan dikeluarkan mengikut giliran dan masa yang sesuai, untuk kita lahir ke dunia.So bila sampai ke dunia.. kita pun ulangkan kalimah shahadah itu (tidak berlaku pada orang kafir..langgar janji yang dibuat pada Allah).

Begitu juga, setelah nabi Ibrahim membina kaabah..nabi a.s telah berdiri di setiap penjuru kaabah dan menyeru semua roh dengan ucapan "Labbaikallahumalabbaik..!!".. kalimah yang kita semua pernah kata sewaktu di alam roh.."Kami datang Ya Allah, Kami pergi Ya Allah.. Menuju ke arahMu"


Oleh itu, sebagai umat Islam kita semua hendaklah berusaha untuk menepati janji kita pada Allah sewaktu di alam roh lagi..kalu kita tak berjanji pada Allah, kita tak menjadi manusia..mungkinkawan2 kita di alam roh.. ada yang jadi ayam..itik..bukit.. pokok..sungai..etc..

so, ingatlah kita kena tunaikan janji yang kita buat sewaktu di alam roh lagi iaitu:

1. janji menyembah Allah yang Esa
2.Janji nak pergi ke baitullah..(Makmurkan rumah allah).. Kalau dah berusaha tapi, tak dapat pergi tu, mudah2an Allah mengampuni kita..

Waallahualam...

No comments: