Tuesday, May 20, 2008

Nak tau dak..

1. Allah jadikan setiap orang itu 2 tempat di akhrat.. iaitu syurga & neraka. Sekiranya kita beramal dengan suruhan Allah.,maka kita akan ditempatkan di syurga & nama kita akan di padam di neraka. Lalu akan tunjukkan tempat (bilik) kita di neraka. Tika itu, amat bersyukorlah kita kepada Allah. Begitu juga sebaliknya, jika kita ahli maksiat.. tempat kita di neraka. Kala itu kita akan di humban ke neraka jahanam. Kita juga akan di tunjukkan tempat kita di dalam syurag..namun telah di padam namanya. Kala itu.. kita lah orang yang paling rugi & menyesal sangat di atas kebodohan kita ditipu syaitan. (Ini adalah bukti bahawa Allah itu Maha adil)

2. Bila kita berwuduk, akan terhasilah malaikat beribu-ribu yang akan mendoakan keselamatan kita selagi mana kita masih dalam berwuduk.bayangkan jika kita senantiasa menjaga wuduk.Inshallah kita sentiasa dalam keadaan selamat & sejahtera. (tak yah guna khimat body guard... save budgett)

3.Antara mukjizat nabi junjungan kita, Muhammad S.A.W ialah baginda boleh membelah bulan dengan tangan. Selain itu.. pokok kurma berjalan lalu memberi salam kepada nabi. itu semua kita tak dapat lihat.. Mukjizat yang paling besar nabi wariskan untuk kita adalah Al-Quran..didalamnya terkandung pengajaran & nasihat untuk kita jalani kehidupan ini. tapi adakah kita bersyukor dengan warisan nabi ini...(berapa lama kita tinggal baca al-quran ini?.. suatu hari al-quran akan hilang dari bumi.. naik ke langit..sebab tiada siapa yang peduli..)

4. Tabiat kambing.. dia akan makan 40 jenis pokok kayu setiap hari..itu pasallah, bila kita makan kambing badan terasa panah..Kata orang, kambing ini daging berherba. So baik lah untuk kesihatan. Orang yang tak leh makan kambing tu, (sakit kepala..etc..disebabkan oleh darah tinggi..etc..).Maknaya badan dia lah koman.. bukan kambing tu dipersalahkan. sebab nabi kita suka makan kambing.. mungkin cara masakan kita yang salah. Lagi satu ustaz kata, kambing nie lebih cerdik dari manusia sebab sebelum maghrib dia kan balik ke kandang..Manusia... ??? (Alahaii terkena lar aku...) heheheh Senyum kambing.....

No comments: