Sunday, October 10, 2010

Teruskan berjalan... Di sana sudah PASTI !!

Hidup ini umpama roda..kadang2 kita di atas, kadang2 kita di bawah...atau kadang2 terkeluar dari landasan lalu tersungkur jatuh ke tanah...bedebap.... ;(
Bila di renung2..pengalaman yang lepas..menjadi kita lebih tabah..walau dulu, kita begitu sedih dengan apa yang terjadi..Namun, lama kelamaan, perasaan sedih itu hilang..entah ke mana... jauh..

Kemudian Allah bagi kita kecapi sedikit kegembiraan.. Wah!! Seronoknya bukan kepalang.. Senyum memanjang...bagai tidur bermimpi yang indah...kalau boleh tidak mahu diganggu tidur..kerana keasyikan mimpi indah itu....

Lalu, kita dicuit...sedikit..diuji sekali lagi.. Duh... sedih bukan kepalang..Menangis? Untuk apa? Air mata yang takutkan Allah lebih berharga..dari menagis pada yang tidak perlu.. Yep.. kata orang..cakap memang mudah, tapi bila terkena batang hidung sendiri..haaa..baru tersentap..! Tapi..kita kena ingat, tujuan kita hidup..untuk mencari keredhaan Allah. Bumi hanya tempat persinggahan...akhirat yang kekal abadi.. Cuba bayangkan.. naik kereta perjalanan dari Penang ke KL contohnya..berapa byk R&R yang kita stop..pi makan lah..rehat or solat..tiba2 kita jumpa seseorang..berbual kosong..kemudian, kita teruskan perjalanan kita ke KL. 2,3 bulan lepas tu adakah kita boleh ingat exactly pasal org itu? silap2 kalau kita terjumpa orang tu kat tepi jalan pun, mungkin kita tak perasan. Gitulah juga hidup ini..di dunia hanya persinggahan..kita jumpa orang itu & ini..kemudian sesuatu terjadi...janganlah sedih sangat..sebab itu hanya sampingan..sebab destinasi kita ialah akhirat.. So.. kenapa nak difiki2 benda yang remeh...walhal tujuan utama kita untuk kembali kepadaNya..

Biarlah..Allah bagi kita sedih..sebab..Dia tau, kalau kita gembira sentiasa..kita banyak lalai..lupa.. lalu mati...terus penuh dengan dosa..Jadi..Dia bg kita sedih....supaya kita muhasabah diri..perbanyak amal..& inilah nama nya ujian Allah.. Adakah kita benar2 beriman.,jika kita tak sanggup diuji Allah??

Jadi..kesimpulannya..hidup ini hanya sementara...di sana menanti...tempat yang kekal abadi.. So; tekadkan di hati bahawa Allah bagi kita sedih kat dunia..sebab dia nak bagi kita bahagia di sana..Itupun jika kita redha & lebih mendekatkan diri kepadaNya..Selagi kita diuji..lebih dekat diri kita padaNya..Inshallah.. Semoga Allah mengampunkan dosa2 aku yang lepas..sekarang & yang akan datang..yang zahir mahupun yang tersembunyi...

Semoga Allah menjauhkan aku dari maksiat & dosa.... Amin-

4 comments:

paes said...

Salaam,

Nice post..

Apabila Allah ingin memberikan kebaikan pada hamba-hambanya, Dia akan mulakan dengan musibah.

Dari Abu Hurairah bahwa Nabi Muhammad S.A.W bersabda, “Tiada apapun yang menimpa seorang Mukmin berupa bencana dan menderita kesusahan, kecuali semua itu menjadi sebab untuk menghilangkan dosa dosanya.” (Bukhari dan Muslim).

So, bersyukurlah apabila kita sakit, susah atau ditimpa bencana, kerana itu tandanya Allah masih ingat pada kita..

Sebaliknya, kalau kita rasa sentiasa senang utk dapat kejayaan tanpa perlu banyak usaha, rasa TAKUTlah, kerana mungkin Allah menguji kita dgn kesenangan.

..sesungguhnnya janji-janji Allah itu benar belaka..

zaza said...

salam Paes...
thanks for sharing...yup, kdg2 ujian kesenangan itu yg paling berat..
yup..belajar utk bersyukur..sbb allah tak akan menzalimi hambaNya ;)

btw..nanti tlg emel your add, nnt i pos kan buku tu..td pos opis tutup.

my emel: zzrah_17@yahoo.com

Anonymous said...

Mohon share di fb

zazs said...

Silakan...jzk