Saturday, October 16, 2010

Kau pergi jua....


Salam...

Kelmarin aku mendapat berita tentang pemergian seorang insan yang berhati murni. "Mama" panggilan diberi. Kenal baru 2 kali bertemu. Namun dapat dirasakan keakraban silaturrahim yang dibina. Hampir setahun, jarak pertemuan kami.. ya, setahun yang lepas, kami bergembira dan bercerita itu dan ini. Namun, apakan daya, bila perpisahan mengundang, masing-masing membawa haluan. Di waktu perpisahan, aku ada berjanji untuk datang sekali lagi.. Tapi bila..aku pun tak pasti..Dan akhirnya, berita permergian insan tersayang itu..benar2 menyentap hati.. Sedih melihat gambar kenangan yang minta dikirimkan.Disebabkan kesibukkan yang ntah apa2, aku terlupa lagi. Baru2 ini, aku dah sahabat, ingin menjenguk mereka, tetapi itu hanya tinggal perancangan. "Mama", umpama warden atau ibu di rumah Abu Nur, Pengkalan Hulu. Tiada siapa lantik, tapi beliau memikul tanggungjawab itu dengan penuh dedikasi. Anak2 yang dididiknya penuh disiplin. Mana tidaknya, seawal 5 pagi, anak2 itu sudah siap mandi & berpakaian untuk bersahur dan solat Subuh. Mereka juga manja dan menumpang kasih pada beliau.

Begitulah rentak kehidupan ini. Ajal dan maut telah ditetapkan tanpa silap sesaat. Kita kena pasrah dengan ketentuan Ilahi. Semoga roh "Mama" ditempatkan di kalangan orang2 yang solehah..Amin..

2 comments:

Unknown said...

ko pi ziarah ker....

semoga beliau ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman....amin

zaza said...

ermm..tak belom lagi.. adik arwah kol az bg tau..
yelah..i'allah moga tenang di sana.. amin-