Sunday, June 14, 2009

Lagi cerita pasal kaum Bani Israel ini....

Bila kita tengok balik apa yang allah ceritakan secara terperinci tentang Bani Israel ini, maka tidak hairanlah mengapa orang2 Israel yang berperang di Gaza ini amat ganas dan bersikap binatang. Ini kerana , mereka ini adalah terdiri dari keturunan yang melampaui batas. Lihat saja tingkah laku tok nenek mereka, seperti yang Allah ceritakan dalam surah Al-Baqarah....


Ayat 60:

Ketika nabi Musa a.s meminta huja untuyk kaumnya (bani Israil). Sabar yang tinggi nabi Musa berhadapan dengan karenah kaumnya itu. Ketika mereka sesat di padang Teh (ni bukan ladang teh cam Cameron Highland tuh tau...ia adalah padang pasir yang kering kontang, tanpa pokok, atau mata air...gersang!!).Lalu Allah turunkan makanan dari syurga bagi depa makan. (mereka sesat kat padang pasir tuh selama 40 tahun...bayangkan!!). Kemudian mereka minta agar Musa berdoa pada Allah untuk bagi mereka air. Lalu allah menyuruh Musa memukul tongkatnya ke satu batu. (Ingat..mukjizata nabi Musa a.s ialah pada tongkatnya..mukjizat nabi kita Muhammad S.A.W ialah al-quran). Lalu nabi Musa memukul tongkatnya pada batu itu, lalu terpancarlah 12 mata air keluar melalui batu itu. (Mereka ada 12 puak..Allah maha mengetahui & maha berkuasa). Lalu kata Allah, makan dan minumlah dari rezeki Allah. jangan kamu berbuat fasiq (jahat) di atas muka bumi ini..

p/s: setiap apa yang allah cakap dulu di dalam al-quran kita kena ikot. contoh makan dulu, baru minum..dari segi kesihatan pon dah terbukti. (selingan ni..)

Ayat 61:

Lalu kaum nabi Musa itu tanya kat nabi Musa. Ya Musa.. kami dah bosan lah dengan makanan itu hari2, tak de makanan lain ker. Tolong doa sat kat Tuhan engkau supaya mengeluarkan makanan dari bumi lak. Contoh jenis tumbuhan..seperti sayuran, mentimun, kacang adas, bawang. (Nah!! tengok jenis manusia yang melampau! Dah allah datangkan khas makanan dari syurga setiap hari buat mereka, nak pulak minta yang lain..khusus pulak tu!!) Lalu nabi Musa marah kaumnya "Adakah patut kamu minta tukar benda yang terbaik? (Makanan dari syurga itu) kepada yang kurang baik (makanan dunia itu)? Mereka degil tatap..nak makanan dunia tu jugak.Llau nabi mUsa berdoa pada Allah akan permintaan mereka itu.Lalu Allah kata, turun akan kamu ke negeri Mesir (di sana banyak sayur2an lagi segar..sampai sekarang pon Mesir terkenal dgn pelbagai sayuran segar). Lihat, betapa penyanyangnya Allah pada hambaNya (walaupon mereka berpaling tadah). Dan jadilah mereka itu dalam kehinaan dan miskin (yelah..elok2 dapat makanan dari syurga khas di hantar kat depa, bengong minta tukar..last2 kena cucuk tanam, siram, kutip sayuran, masak barulah boleh makan..miskin & hina lah tu) Dan mereka balik pada kemurkaan Allah.Bani Israil juga telah bunuh para nabi antaranya:
Nabi Zakaria- digergaji kepalanya terbelah 2
Nabi Yahya
Nabi Isa- tapi Allah angkat Nabi Isa ke langit dan diganti dgn pemuda lain. (mana bukti yan g orang Kristian patut bermusuh dgn orang Islam? Patutnya mereka pi lah bermusuh dgn puak bani Israil nih!!) . Ada pendapat mengtakan Yahudi bunuh 70 orang nabi pada satu pagi.

Mereka, kaum Yahudi orang yang sangat MELAMPAU!!!


Ayat 62:

Dan segala orang2 yang mukmin, orang2 Yahudi & nasrani, & sobihin (yang beriman pada Allah). Dan bagi mereka itu ada pahala dari Allah.

Di sini kita lihat, setelah Allah kutuk orang -orang Yahudi, nasrani & kafir ini. Allah pujuk balik..kepada orang2 yang beriman pada Allah. Tidak semua dari golongan itu orang2 yang dimurkai Allah. Allah bagi tau mereka , agar jangan risau & takut, sekiranya mereka dari golongan yang beriman.


wallahualam.....

3 comments:

paes said...

Thanks for the info and reminder.. Saya suka baca awak punya catatan kuliah.. simple yet imformative..

ASaL said...

kongsi info
Yahudi adalah satu bangsa yg percaya pada kasta. So depa ni memang rasa dia la paling hebat, ulta, unggul tahap cipan berbanding manusia lain dlm dunia. Siap ada doktrin lagi, umat lain diciptakan Tuhan untuk serve org Yahudi. Boleh baca buku tak ingat la pula tajuk apa. "Derita Dunia bila Islam....'
dan diaorg cuma percaya Nabi dan Rasul hanya dan mesti wajib dari bangsa Yahudi. Sbb tu sebelum Rasulullah diangkat jadi Rasul, org Yahudi ni dah berkampung kat Madinah sbb diaorg tahu tanda2 Nabi akan muncul di sana. Bila Nabi yg diangkat itu orang Arab, terus diaorg tak bleh terima sbb bukan dr Bangsa Yahudi. Padahal mereka lebih tahu tanda kenabian dari org Arab sendiri sbb org Arab masa tu tak baca kitab. Yang ada Kitab org Yahudi ja.

zaza said...

Paes:
alhamdulillah..yg baik dari allah, yg buruk..kesilapan saya. So..jom lah join...kat kubang semang tuh..hari sabtu..macam2 ada..

ASAL:

yup..setuju..macam2 nikmat yg Allah dah bagi kat kaum nih..tapi tetap ketegak tak moh terima ajaran yg dibawa nabi. Tu yang, sampai Allah laknat & sumpah kaum yahudi ini.. wallahualam..