Saturday, June 27, 2009

Antara nikmat yang Allah bagi pada kaum Bani Israel

Macam-macam dah nikmat yang Allah bagi kat kaum Bani Israel ini. Tapi mereka tetap sombong & tidak mahu beriman kepada Allah. Kelak, mereka akan dicampakkan ke dalam api neraka jahannamm..Jom kita lihat antara nikmat yang Allah dah bagi mereka, supaya menjadi pengajaran buat kita semua,. Lagi sambungan dari Surah Al-Baqarah.....



1. Kami (Allah) telah buka laut untuk kamu (Kaum Bani Israel) daripada cengkaman Firaun. Di depan kamu laut--> mati..undur Firaun---> mati. Lalu nabi musa pukul laut itu, lalu membeku, dapatlah mereka lalu menyelamatkan diri. Apabila Firaun & tenteranya lalu, maka karamlah Firaun dan bala tenteranya.



Pada zaman itu, bani Israel menjadi hamba/kuli pada Firaun. Suatu malam, Firaun bermimpi api memasuki rumah orang2 Hibsi (orang kenamaan Firaun), tetapi tak masuk ke rumah kaum bani Israel.Lalu, Firaun tanya pak nujum..apakah maksud mimpinya itu? Ahli nujum tu bagi tau Firaun, akan lahirlah seorang bayi lelaki di kalangan Bani israel yang akan menghancurkan Firaun. Maka pada ketika itu, Firaun arahkan tenteranya untuk bunuh semua bayi lelaki yang lahir. Namun, allah selamatkan nabi Musa a.s. Ibu nabi Musa mengandungkan nabi Musa, melahirkannya dalam hutan, lalu menghanyutkan Musa dalam sungai. Lalu kayu yang didiami nabi Musa itu, hanyut di hadapan istana Firaun.Asiah, isteri Firaun, pujuk Firaun agar jangan dibunuh bayi ini & belalah dia. Akhirnya lembut hati Firaun, maka besarlah nabi Musa a.s di istana Firaun. Ketika umur Musa 7,8 tahun, Musa berlari/ bermain2 di dalam istana Firaun, lalu tertampar Firaun. Berderau darahnya, geram & marah pada Musa. Lalu Asiah pujuk, takkan dengan budak pon nak berkira. Tapi Firaun tak sedap hati, dia beri ujian pada Musa. Katanya kalu Musa pilih emas (cerdik) dia akan kubunuh.Lalu, pada mulanya Musa nak ambil emas (cerdik-antara sifat2 nabi),, tetapi malaikat tampar tangannya sehingga musa memilih bara api lalu nak dimasukan ke dalam mulut. Baru Firaun, sedap hati. Yang budak ini, tidaklah bahaya buatnya. hanya kanak2 biasa.



So, nikmat Allah bagi mereka untuk selamatkan diri. Kalau tak..habis mati semua kaum Bani Israel & takdelah mereka pada hari ini. mereka dah tengok terang2an, namum masih tidak mahu beriman..




2 . Ayat 52:

Allah payung akan awan yang nipis (redup) pada ladang Teh itu... (ingat lagi..padang Teh yang kering kontang, tanpa air maupun pokok..gersang)Lebar padang Teh itu antara Syam dan Mesir. (tempat yang mereka sesat itu). Mereka sesat selama 40 tahun.600 000 orang mati ketika itu, melainkan yang belum sampai usia 20 tahun, hidup.. Nabi Harun dan Musa mati juga ketika itu. (Untuk makluman, pada zaman itu allah turunkan 2 orang nabi iaitu nabi Musa & nabi Harun. Nabi Musa itu, bersikap agak garang & tegas, Nabi Harun agak lembut hatinya sedikit.)

Ketika itu, man (sejenis makanan syurga turun macam hujan , masanya dari terbit fajar hinggalah naik matahari. seorang segantang setiap hari.Dan bagi salwa (sejenis lauk burung yang enak dari syurga, sedap lagi nikmat).Tiap2 hari Allah bagi, Allah soh depa makan habis, jangan simpan.Tapi mereka degil, simpan juga makanan itu. Lalu Allah tak bawa makanan lagi sebbab mereka ingkar suruhan Allah. (degil.dok simpan makanna lagi..Macam tak percaya yang Allah akan bagi lagi rezeki esok hari).

3. Ayat 58:

Allah tunjukkan jalan keluar dari padang Teh itu (nikmat lagi..dapat keluar setelah sesat berpuluh tahun..).Kata Allah, masuk olehmu akan ini kampung (Baitul Maqdis), atau dikenali juga sebagai Reehaa. Maka, makan dan minumlah olehmu apa yang kamu inginkan. Dan masuklah oleh kamu akan pintu Baitul Maqdis (pintu gerbang), dengan sujud (tunduk pada Allah)..sebagai tanda syukur kamu dapat keluar dari padang pasir, sambil kata Hittatun (Tuhan, ampunilah dosa kami). Kata Allah, kalau kamu masuk dalam keadaan sujud dengan berkata "Hittathun" (minta ampun pada Allah), nescaya Allah ampuni kamu. Lagi Allah tambah pahala dalam syurga yang sangat hebat. Tapi kejamnya mereka, mereka tak buat seperti yang disuruh Allah. Mereka tukar kalimah yang Allah bagi, lalu mereka kata " Habbathun" (sebiji gandum..sebiji gandum). Mereka olok2 kan perintah Allah, persende akan suruhan Allah. Bukan mereka tak tahu, tapi sengja nak lawan Allah. Suruh masuk dengan bersujud, mereka masuk ikut punggung, sengetkan punggung masuk ke Baitul Maqdis, sambil kata "Habbathun". Maka Allah turun azab buat mereka, azab thoun..dari langit..(contoh la ni..wabak lah..selsema babi ..etc..namanya berbeza..tapi konsepnya sama wabak..).Penyakit yang berjangkit, melanda mereka semua, pasal pinda hukum Allah. Allah bagi wabak, then,, allah tarik balik..bagi ..tarik..nak tengok sejauh manan merek asyukur. Maka mereka itu mati setiap saat seramai 70 000 orang sebab lawan perintah Allah. Kita la ni pon sama..sebab lawan Allah, maka Allah turunkan wabak..So, nak hilangkan segla kekalutan ini..maka kembalilah pada Allah..

Wallahualam....

2 comments:

George said...

Interesting post... I can see that you put a lot of hard work on your blog. I'm sure I'd visit here more often.
George,
bani.

zaza said...

thanks..