Saturday, June 13, 2009

Cerita orang munafik di dalam surah Al-Baqarah..

Info mengenai surah Al-Baqarah:
-Surah yang ke 2 di dalam al-quran
-Surah yang paling panjang
-Al-Baqarah- sempena nama anak lembu
-Diturunkan di Madinah
-Ada 286/287 ayat

Kelebihan surah ini:
Sabda nabi;
" Jangan jadikan rumah kamu itu seperti kubur, sesungguhnya syaitan akan larikan diri di rumah yang ada baca surah al-Baqarah"

Sesiapa yang rajin beramal dengan surah ini------> dapat barakah
Yang meninggalkan amalan baca surah Al-Baqarah-----> kerigian yang amat.

Allah ceritakan pada kita tentang orang -orang munafiq ini, sebagai iktibar untuk kita .Jangan ikut perangai munafiq.


Ayat 17:

Umpama munafiq itu seumpama orang yang menyalakan api, setelah api itu menerangi keliling, Allah padamkan ia.

Maksud: Orang munafiq itu duduk di keliling nabi, para sahabat (cerah/ pasal dapat hidayah), tapi Allah padamkan cahaya itu (mereka tidak mendapat hidayah akibat sikap munafiq itu).


Kita sering takot di malam gelap (atau tempat yang gelap), tapi lega bila ada cahaya--->cerah. So, jangan jadikan hati kite gelap (dgn sifat munafiq, kelak hidup kite sentiasa dala ketakutan).

Ayat 18:

Contoh 1:

Mereka itu tuli daripada mendengar sesuatu yang hak (benda baik). Tidak kembali mereka itu kepada hidayah. Terus duduk dalam kesesatan. (sifat2 orang munafiq).

Ayat 19:

Contoh 2:

Atau sifat mereka itu (orang munafiq) seperti orang kena hujan dari langit, bersama gelap malam, guruh, kilat. Mereka sumbat jari dalam telinga-----> sebab takot mati.Demikianlah ornag munafiq, apabila turunnya al-quran (sbb tu mereka sumbat telinga, tak mau dgr ayat2 quran). Sesungguhnya Allah tahu akan apa yang kamu zahirkan atau sembunyikan.

Ayat 20:

Kata Allah lagi, hampir kilat menyambar pada mata mereka, mereka jalan sikit2, bila guruh berhenti, mereka diam, bila ada kilat mereka jalan balik (dalam keadaan takut-gelap, hujan lebat, malam). Itulah seumpama kafir, orang munafiq. Jika dikehendaki Allah,, Allah boleh terus pekak & butakan mereka ( Allah benci, bila Kristian kata Isa anak allah, Yahudi kata Uzair anak allah). Rasa macam nak amik langit hempas kat kepala mereka, tapi Allah tak buat. Sesungguhnya Allah amat berkuasa akan sesuatu.

Sama-samalah kita ambil pengajaran dari apa yang Allah telah ceritakan pasal golongan munafiq ini.

Sabda nabi:

"Iringilah kejahatan kamu, dengan kebaikkan hari ini."

-Bila kita buat baik, namun allah bagi bala' kena sabar, tenang,redha.
-Tak padan dengan bala' yang Allah turun , dengan kejahatan/maksiat yang kita buat dulu. Mudah2an kite terlepas dari azab Allah. Amin..

No comments: