Sunday, December 7, 2008

Qorban....Qorban..

Baru-baru ini negara digemparkan dengan kejadian tanah runtuh di Bukit antarabangsa. Seramai lebih kurang 4 orang terkorban & ramai yang tercedera. Tak lama selepas kejadian itu; kita digemparkan lagi dengan perlanggaran bas ekspress di Lebuhraya Utara Selatan (area tangkak) & ramai yang terkorban..Begitu juga di KL kemalangan kereta yang mengakibatkan maut & cedera parah..

Begitulah percaturan dunia..Kita tak dapat menjangka apa yang akan berlaku esok, hatta walau sesaat sekalipun.. Adakah kita pasti.. kita akan hidup sehingga ke anak cucu? Atau mungkin hari ini adalah yang terakhir kita di bumi Allah ini? Tapi.... kita sering kali leka, alpa, seolah2 kita tak mungkin mati esok.. seolah2 ajal kita belum sampai lagi... Apa gerenti?? Siapa yang beri jaminan?? (Ya, Allah... kau ampunilah aku... dosa2 yang aku lakukan..aku insan yang lemah.. seringkali gagal pada godaan syaitan... jangan kau matikan aku dalam keadaan aku berbuat dosa... Ya Allah; kau berilah cahaya hidayahMu agar aku tabah menghadapi dugaan hidup ini.. )

Kadang2 bila terjadi berita cam nie; rasa gerun di hati.. Alhamdulillah kita masih selamat dari bencana ini.. Marilah kita sama2 bersyukur pada Ilahi kerana kita masih bernyawa, masih sempat bertaubat, & jangan lupa kita doakan agar mangsa bencana ini tabah menghadapi dugaan ini.

Di kesempatan ini juga, aku ingin mengucapkan salam idul adha kepada semua umat Islam. Moga pengorbanan yang kita buat walau sedikit, mendapat rahmat dari Allah & diterimaNya.. Amin....

No comments: